مدیریت دانش شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان

این وبلاگ د راستای افزایش سطح بلوغ سازمانی و اشتراک دانش ایجاد شده است

این وبلاگ د راستای افزایش سطح بلوغ سازمانی و اشتراک دانش ایجاد شده است

مدیریت دانش شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان
بایگانی

نرم افزار طراحی آب شیرین کن ها

دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۲۴ ق.ظ

در سیستم های آب شیرین کن لازم است ترکیبی از تکنولوژی های مختلف را بکار ببریم تا به آبی با کیفیت مورد نظرمان دست پیدا کنیم. نرم افزار WAVE، یا Water Application Value Engine که توسط شرکت DOW معرفی شده، یکی از بهترین ابزارهای طراحی واحدهای نمکزدایی است. این نرم افزار فرصت جدیدی برای مهندسان تصفیه آب فراهم می کند تا سیستم های متنوع و بهینه سازی شده را با توجه به نیاز کارفرما طراحی کنند. در این مقاله به آموزش نرم افزار WAVE برای طراحی آب شیرین کن می پردازیم، با ما همراه باشید.

مهمترین خصوصیت نرم افزار WAVE

در نرم افزار WAVE ابزارهای مختلفی که برای طراحی بخش های مختلف یک واحد نمکزدایی غشایی استفاده می شد، با هم ادغام شده اند. به همین دلیل با استفاده از این نرم افزار به راحتی می توان ۰ تا ۱۰۰ سیستم آب شیرین کن صنعتی را طراحی و مدلسازی کرد. چون مدلسازی بخش های مختلف بصورت یکپارچه انجام می شود می توان اطلاعات بسیار دقیقی از کیفیت آب خروجی هر بخش و محصول نهایی ارایه کرد.

نرم افزار WAVE دقیقا چه بخش هایی از واحد نمکزدایی را طراحی می کند

هر واحد آب شیرین کن صنعتی  از سه تکنولوژی مهم شامل اولترافیلتر (UF)، اسمز معکوس (RO) و سیستم تبادل یون (IX) تشکیل شده است. قبلا برای طراحی هر کدام از این بخش ها نرم افزار جداگانه ای موجود بود. بطور مثال برای طراحی اسمز معکوس از نرم افزار ROSA استفاده می شد. خوشبختابه امروز با استفاده از نرم افزار WAVE میتوان هر سه تکنولوژی تصفیه آب را با هم ترکیب کرده و بصورت همزمان طراحی کرد. این ویژگی های منحصر به فرد موجود در نرم افزار WAVE مهندسین را قادر می سازد تا با سرعت و دقت بالایی طراحی های متنوعی را انجام داده و بهینه سازی کنند.

5-5

چه تفاوتی بین نرم افزار WAVE و ROSA وجود دارد؟

اگر تجربه استفاده از نرم افزار ROSA را دارید قطعا می دانید که تغییر دما طراحی انجام شده را با خطاهای محسوسی مواجه می کند که باعث کاهش دقت مدلسازی می شود. دلیل این خطا استفاده نرم افزار ROSA از موازنه حجم برای محاسبات است. خوشبختانه در نرم افزار WAVE این مشکل برطرف شده و محاسبات طراحی سیستم بر اساس موازنه جرم صورت گرفته که با تغییرات دمایی منجر به خطا نمی شوند.

 

آیا میتوان از WAVE برای طراحی جداگانه هر کدام از تکنولوژی ها استفاده کرد؟

سوالی که برای خیلی از متخصصین تصفیه آب پیش می آید این است که آیا می‌توان از نرم افزار WAVE برای طراحی تنها یک بخش خاص از سیستم استفاده کرد؟ به عبارت دیگر، آیا میتوان بجای نرم افزار ROSA مستقیم از نرم افزار WAVE یک سیستم اسمز معکوس را طراحی کرد؟

در آموزش نرم افزار WAVE هر کدام از بخش های واحد تصفیه آب بصورت مستقل به طراحی اضافه و یا کم می شوند. وقتی یک تکنولوژی (مثلا UF) را یه طراحی اضافه میکنید تب مستقلی در منوهای نرم افزار برای آن تشکیل شده و کل پارامترهای مربوط به آن بخش در تب مورد نظر وارد و کنترل می شود. پس قطعا با استفاده از این خصوصیت می توان تنها یکی از تکنولوژی ها را انتحاب کرده و طراحی کامل آن را انجام داد.

6-6

سایت مرجع :https://daneshline.com/what-is-desalination/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی